Strona poświęcona komputerowej trójwymiarowej animacji 3D, grafice i wizualizacji 3D. Czym są animacje 3D, jak powstają i jaki jest cel tworzeniam trójwymoarowej grafiki, wizualizacji i animacji.
Animacje 3D
Wizualizacje
Miniserwis Animacje 3D
Miniserwis Wizualizacje
Blog o animacji 3D
3D animation
Kategorie: Wszystkie | Animacje 3D | Wizualizacje 3D
RSS

Animacje 3D

czwartek, 17 września 2009
Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów jest koordynatorem projektu TALOS. Niedawno powstała seria animacji wykonanych techniką 3D prezentujących funkcjonowanie poszczególnych elementów tego systemu.
sobota, 21 lutego 2009

Nawiązując do tematu rodzajów animacji trójwymiarowych chciałbym przedstawić przykład animacji statycznej, która została wykonana na bazie trójwymiarowych wizualizacji wnętrza w zasadzie bez żadnego animowania.

Oto przykład animacji firmy FMD 3D przedstawiającej system inteligentnego budynku a właściwie aspekt systemu związany z oświetleniem pod szumnie brzmiącym i wiele mówiącym tytułem Building Management Systems presentation (light) 3D animation

Niby nic nadzwyczajnego, ale tylko do momentu aż uświadomimy sobie, że powyższa 3D animacja została wykonana na bazie jedynie siedmiu pojedynczych wizualizacji. Jak wcześniej pisałem dobrej jakości animacja powinna składać się z co najmniej 12 klatek na sekundę. W tym przypadku mamy ich zaledwie 7 na około minutę czasu (!). Jak więc udało się osiągnąć taki efekt? Odpowiedź jest prosta - postprodukcją. Poporstu do programu służącego do obróbki filmówi i animacji wrzucono siedem kolejnych wizualizacji 3D, dodano odpowiednie efekty przejścia, podłożono muzykę i całość zmontowano w filmik/animację 3D. Oczywiściw przejścia są płynne dzięki temu, że właśnie na etapie postprodukcji zwiększyła się ilość klatek na sekundę.

W efekcie powyższa animacja prezentuje się wcale nieźle i co najważniejsze spełnia swoją rolę jaką jest przedstawienie możliwości systemu EIB. Dodam jeszcze, że animacja ta powstałą przy użyciu aplikacji 3D Studio Max Design 2009 oraz "wbudowanego" w nią silnika renderującego Mental Ray. 

piątek, 30 stycznia 2009

Jak w każdym temacie tak i w temacie trójwymiarowych animacji z pewnością istnieje wiele sposobów podziału ich na kategorie w zależności od przyjętej metodologii.

Dzisiaj zajmę się podziałem animacji z punktu widzenia ruchu i interakcji pomiędzy obiektami sceny przedstawionej w animacji.

Według tej metodologii wyróżniamy animacje statyczne i dynamiczne.

Animacje statyczne to takie, w których porusza się jedynie kamera a elementy sceny pozostają względem siebie w spoczynku. Jeśli chodzi o zastosowanie tego typu filmów, to znajdują one zastosowanie np. w tzw. wirtualnych spacerach po budynkach czy osiedlach.

W animacjach dynamicznych oprócz kamery poruszają się niezależnie także poszczególne elementy sceny. Choć przygotowanie tego typu animacji jest bardziej pracochłonne, ich zastosowanie jest znacznie szersze. Poniżej znajduje się przykład dynamicznej animacji przedstawiającej prototyp robota firmy TeleMobile Electronics.

Powyższa animacja 3D została wykonana przez firmę FMD 3D.

Zamieszczenie animacji w internecie np. w portalu youtube.com może być doskonałą formą promocji nowego produktu bądź inwestycji budowlanej.

sobota, 24 stycznia 2009

Czym wlaściwie są animacje trójwymiarowe?

Zgodnie z definicją animacji znajdującej się w wikipedii, film animowany to:

"rodzaj filmu, który jest tworzony techniką zdjęć poklatkowych, rejestrujących na pojedynczych klatkach filmu kolejne fazy ruchu. Najczęściej są to fazy rysowane, stąd też film animowany określany jest zazwyczaj mianem filmu rysunkowego lub kreskówki. Wyświetlenie tak otrzymanych zdjęć daje na ekranie wrażenie ruchu, gdyż oko ludzkie nie jest doskonałe i bardzo szybko wyświetlone klatki filmu odczytuje jako płynny ruch."

Definicja ta w zasadzie odnosi się również do animacji 3d, z tą różnicą, że trójwymiarowa animacja wykonywana jest przy użyciu technologii 3D. Tak więc zamiast tradycyjnych rysunków mamy wygenerowane komputerowo wizualizacje, z których każda reprezentuje odrębną klatkę animacji.

Chcąc uzyskać efekt płynnego ruchu należy wykonywać animację z prędkością co najmniej 12 klatek na sekundę a optymalnie nawet 24 kl/s. Pociąga to za sobą konieczność wygenerowania od 12 do 24 indywidualnych wizualizacji. W zależności od rozdzielczości i stopnia skomplikowania sceny może zająć dość dużo czasu. Przykładowo wyrenderowanie niezbyt skomplikowanej, jedno minutowej animacji wykonanej w rozdzielczości HD z prędkością 12 kl/s przy użyciu w miarę dobrej klasy komputera PC (4 rdzenie po 2,5 GH każdy, 4 GB RAM) może zająć 48 godzin (!)

Tak więc trudno się dziwić, że niektóre firmy życzą sobie nawet 600 zł za każde 3 sekundy animacji 3D. Na szczęście są też takie, które mają zdecydowanie niższe stawki przy porównywalnej jakości wykonania animacji.